Gangguan emosi adalah satu situasi yang
menunjukkan satu atau lebih karasteristik yang dialami oleh murid-murid. Emosi
pelajar perlu dikekal atau dipertingkatkan dengan pengajaran guru agar lebih
bersifat pembimbing di sisi. Guru juga perlu memahami emosi pelajar kerana
perbezaan tingkah laku, sosial dan rohani dalam kalangan pelajar sememangnya
berbeza antara satu sama lain. Menangani
gangguan emosi di kalangan murid adalah tanggung bersama, baik di kalangan ibu
bapa, masyarakat dan juga guru. Pencegahan pada peringkat awal, dapat
mengelakkan masalah yang lebih serius pada masa murid tersebut dewasa kelak.
Ibu bapa, guru juga seharusnya memainkan peranan mereka dengan penuh
tanggungjawab. Kemahiran untuk menangani gejala gangguan emosi hendaklah
dipelajari serba sedikit oleh guru. Emosi murid yang stabil akan menghasilkan
murid yang berprestasi cemerlang dan melahirkan masyarakat yang harmoni,
seterusnya menjadi daya penggerak ke sebuah negara yang aman dan sejahtera.
No comments:
Post a Comment