Gangguan emosi ini dapat dikategorikan
dalam tiga jenis iaitu gangguan emosi ringan, gangguan emosi sederhana dan
gangguan emosi berat. Gangguan ini berlaku sama ada secara ringan di mana
gangguan tersebut boleh ditangani atau gangguan yang terlalu kuat misalnya
terlalu sedih sehingga mencederakan diri sendiri. Murid yang mengalami gangguan
emosi, mampu memberikan kesan negatif kepada pencapaian akademiknya. Hal ini
mampu menjejaskan hubungan murid dengan orang lain dan keupayaannya belajar.
Gangguan
Emosi Ringan
Kebiasaannya gangguan seperti ini
tidak terlalu kelihatan ciri-cirinya dari luar. Gangguan emosi yang ringan
selalunya boleh diatasi sendiri oleh murid tersebut. Tetapi, jika diamati
secara mendalam, gangguan emosi yang dialami oleh murid ini kian terserlah
kerana kadang-kala masalah yang dihadapi masih kurang sesuai dengan tahap
tumbesaran mereka. Walau bagaimanapun, mereka masih mampu untuk mengatasinya
dengan baik seterusnya tidak menjejaskan emosi mereka secara mendalam. Sebagai
contoh, naluri seorang kanak-kanak untuk berkawan dan bermain bersama adalah
tinggi, tetapi kadang kala apabila tercetusnya konflik di mana mereka perlu
berkongsi alat permainan atau perkakasan belajar, emosi mereka serba sedikit terganggu
dan mereka mampu mengatasinya dengan baik.
Gangguan
Emosi Sederhana
Gangguan emosi jenis ini jika diamati,
lebih jelas kelihatan berbanding dengan gangguan emosi ringan. Gangguan ini
dapat dilihat dari segi fizikal seperti gerak badan, mimik muka dan perlakuan
murid-murid tersebut seperti marah, takut, sedih dan sebagainya yang berada
pada tahap biasa sahaja dan merupakan sesuatu yang normal bagi kanak-kanak
lain. Penentangan yang ditunjukkan pada kali ini adalah lebih kuat berbanding
dengan gangguan emosi jenis ringan sehingga menyebabkan mereka melahirkannya
dengan menggunakan pelbagai cara seperti menangis. Sebagai contoh, guru
mengarahkan murid untuk menyertai kumpulan yang telah ditetapkan, tetapi murid
tersebut enggan menyertai kumpulan tersebut lalu menangis bagi menyatakan
kekecewaannya terhadap tindakan yang dilakukan oleh gurunya.
Gangguan
Emosi Berat
Bagi gangguan emosi jenis berat pula,
dari segi fizikalnya, memang dapat dilihat dengan begitu jelas sekali bahawa
murid tersebut sedang mengalami gangguan emosi kerana tingkah laku murid
kelihatan agak pelik berbanding tingkah laku sehariannya. Gngguan emosi jenis
ini agak bahaya kerana mampu mengundang bahaya apabila murid tersebut akan
melakukan percubaan untuk mencederakan rakan-rakannya atau dirinya sendiri.
Apabila murid tersebut tidak dapat mengawal emosinya, kadang-kala tindakannya
akan berlebih-lebihan seperti menjerit-jerit dan menghentak-hentakkan kaki atau
anggota bandannya sehingga mendatangkan kecederaan. Sebagai contoh, apabila
murid tersebut terlalu marah kepada rakannya, mereka akan cenderung untuk
bergaduh dan mencederakan satu sama lain bagi memuaskan hati mereka. Jika
perlakuaan seperti ini tidak dibendung dari awal, murid tersebut tidak akan
mampu untuk mengawal emosinya apabila dewasa kelak seterusnya mengganggu proses
pembelajarannya.
No comments:
Post a Comment